الزام به تنظیم سند رسمی
نوشته شده توسط : seoinja

یکی از مشکلاتی که به دنبال معامله ملک، خریداران را با مشکل مواجه می کند، عدم حضور مالکان در دفتر خانه ها برای الزام به تنظیم سند رسمی جهت انتقال به خریدار می باشد. این مورد در حالی است که فروشنده بخش زیادی از مبلغ ملک را دریافت کرده است و به دلیل بالا رفتن ارزش ملک یا عدم توانایی مالک به پرداخت بدهی بانکی، در مواردی که ملک در رهن بانک قرار دارد، برای الزام به تنظیم سند رسمی حاضر نمی شود.

الزام به تنظیم سند رسمی

هنگامی که خریدار و فروشنده قصد انجام معامله‌ ای را دارند و ملکی قرارا است معامله شود، اما هنوز مقدمات لازم را فراهم نکرده ‌اند، در این بین قراردادی منعقد می کنند و در آن، دو طرف تعهد می‌ کنند که معامله را با شرایط معین و در مدت زمان مشخص انجام دهند. 

در این قسمت نکاتی قابل ذکر می باشد که دو طرف باید به آنها توجه داشته باشند. خریدار باید قبل از طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی باید اطمینان حاصل کند که ملک مورد معامله، در رهن یا بازداشت نباشد، زیرا دادگاه رای به انتقال ملکی که در رهن دیگری باشد رای نخواهد داد. در این حالت باید فک رهن ملک مورد معامله را از دادگاه بخواهد.

چگونگی الزام به تنظیم سند رسمی برای ملک مشاع

در ملک مشاع هیچ یک از شرکای نمی توانند قبل از تفکیک ملک، برای سهم خود درخواست تنظیم سند رسمی کنند بنابراین بهتر است شرکا ابتدا سهمشان را  تفکیک کنند سپس اقدام به تنظیم سند رسمی نمایند. همچنین اگر یکی از شرکا اقدام به فروش سهم مشاع خود کند، خریدار می تواند او را ملزم به تنظیم سند رسمی به نحو مشاع در محدوده سهم فروخته شده کند.

الزام به تنظیم سند رسمی

مزایای الزام به تنظیم سند رسمی توسط وکیل چیست؟

شماره 1- وکیل توانایی این را دارد، در شرایطی که فروشنده حاضر به انتقال سند نمی شود، با حضور مامور دادگاه سند رسمی را به نام خریدار کند.

 شماره 2- وکیل توانایی دریافت خسارتی که در قرارداد پیش بینی شده است را دارد.

شماره 3- وکیل می تواند فک رهن ملکی که در رهن است را از فروشنده بخواهد.

شماره 4- با حضور وکیل، دیگر نیازی به حضور وکیل در دادگاه نخواهد بود.

برای دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، رعایت برخی از نکات ضروری می باشد. از جمله این نکات، توجه به در رهن یا بازداشت بودن ملک، پلاک ثبتی و... می باشد. 

چگونگی طرح دعوا الزام به تنظیم سند رسمی

پس از تنظیم مبایعه نامه طرفین قرارداد متعهد می‌شوند که در تاریخ مشخص‌ شده در مبایعه ‌نامه به ترتیب جهت تنظیم سند رسمی انتقال و پرداخت باقیمانده مبلغ معامله در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند. در صورتی که فروشنده از حضور در دفتر خانه جهت انتقال سند خودداری کند، خریدار می‌تواند با حضور در دفترخانه در‌‌ همان تاریخ و تهیه باقی مبلغ معامله از سردفتر تقاضا کند که گواهی عدم حضور صادر کند. در این گواهی درج می‌شود که در تاریخ مقرر شده در مبایعه ‌نامه خریدار در دفترخانه حاضر شده و فروشنده بدون هرگونه علت موجهی از حضور امتناع کرده است.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.

 





:: برچسب‌ها: الزام به تنظیم سند رسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: