عقد موقت و همه مواردی که باید درمورد آن بدانید
نوشته شده توسط : seoinja

ازدواج همیشه به صورت دائمی نیست و ممکن است موقتی باشد. معمولا بیشتر افراد ازدواج دائمی را دیده و در آن شرکت کرده اند، به همین دلیل با عقد موقت آشنایی ندارند. از آنجا که در کشور ما ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم دارای جایگاه است، دانستن شرایط و احکامی که قانون مدنی برای آن واجب دانسته است نیز ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله قصد داریم به مفهوم عقد موقت پرداخته شده و مسائلی مانند مهریه، نفقه و پایان این نوع ازدواج را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

شرایط عقد موقت

  • برخلاف نکاح دائم که اگر در آن مهر تعیین نشود آن نکاح نافذ است، در نکاح موقت مهر لزوماً باید تعیین گردد وگرنه آن نکاح باطل محسوب می‌شود.
  • عقد موقت نیز مانند نکاح دائم تنها زمانی صحیح است که نشان‌دهنده قصد جدی طرفین آن بر ازدواج باشد. ماده 1075 قانون مدنی در این خصوص گفته است ازدواج موقت نکاحی است که برای مدت معینی واقع می‌شود. اگر که به هنگام برقراری نکاح، مدت آن معلوم نشود و مشخص شود که قصد طرفین آن نکاح موقت بوده است، در این صورت عقد باطل است.

عقد موقت

  • نفقه که به معنای تمام نیازهای متعارف زن از جمله مسکن، لباس، غذا، هزینه‌های بهداشتی و درمانی و بسیاری موارد دیگر است، تعهدی است بر گردن مرد که ریشه در قانون دارد و بر اساس ماده 1106 قانون مدنی تکلیف شوهر پرداخت نفقه به زن است و این حق در نکاح دائم قابل اسقاط نیست و هر قراردادی مخالف آن باطل است. اما برعکس در نکاح موقت، شوهر تکلیفی به پرداخت نفقه ندارد مگر آنکه شرط شود یا آن که از اوضاع و احوال اینگونه برآید که مرد باید به زن نفقه بدهد. به طور مثال اگر که مدت این نکاح طولانی باشد، اینگونه به نظر می‌رسد که مرد باید نفقه زن را بپردازد.

ازدواج موقت

  • عده مدت زمان مشخص شده توسط قانون است که تا انقضای آن، زنی که نکاحش به هر دلیلی اعم از طلاق یا فوت شوهر و یا ... باطل شده است، نمی‌تواند مجدداً ازدواج کند. پس از اتمام ازدواج موقت بر اساس هر کدام از دلایلی که ذکر شد، عده آن برای زنی که حامله نباشد دو طهر است و اگر که زن بر اساس سن خود عادت زنانگی نداشته باشد در آن صورت این عده زمانش 45 روز است. عده زنی که شوهرش فوت شده است چه در عقد دائم و چه در عقد منقطع چهار ماه و ده روز است مگر آن که زن حامله باشد که در آن صورت باز هم تا پایان حاملگی و زمان وضع حمل باید عده را نگه دارد.
  • بحث طلاق نیز در نکاح موقت بسیار بحث برانگیز است. در این نوع نکاح طلاق اجرا نمی‌شود و جدایی طرفین به حالت‌های مختلف دیگری متصور است. این حالت‌ها عبارتند از انقضای مدت نکاح، بذل مدت، فسخ نکاح و فوت. پس در حقیقت طلاق ویژه نکاح دائم است و در خصوص نکاح موقت واژه طلاق صحیح نمی‌باشد.

امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد عقد موقت و دیگر موضوعات مربوط به ازدواج پیشنهاد می کنیم به شهرداد مراجعه کرده و اپلیکیشن حقوقی رایگان این مجموعه را دانلود کنید.





:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: