تنظیم اظهارنامه
نوشته شده توسط : seoinja

تنظیم اظهارنامه اهمیت بالایی دارد و اظهارنامه از جمله اسناد قضایی محسوب می‌شود که افراد در برخی مسائل حقوقی خود با آن سروکار دارند. در مواردی که فردی خود را صاحب حقی می‌داند، حتما لازم نیست برای مطالبه حقوق خود اقامه دعوی کند، چرا که ممکن است از طریق درخواست شفاهی از فردی…این موضوع در حالی است که در برخی موارد باید این مطالبه را اثبات کند و چون اثبات مطالبه شفاهی به دلیل فراموشی یا انکار طرف مقابل مشکل است، بنابراین می‌تواند با تنظیم اظهارنامه و ارسال آن برای مخاطب به طور رسمی اقدام به مطالبه حق خود کند.

تنظیم اظهارنامه

البته لازم به ذکر است که مطالبه حق تنها در صورت ارسال برگ اظهارنامه از سوی مراجع قضایی اثبات می‌شود، به این معنا که مرجع قضایی، ابلاغ اظهارنامه به طرف مقابل را تصدیق و تایید می‌کند. خواهان حق، زمانی می‌تواند حق خود را از طریق اظهارنامه مطالبه کند که بر اساس توافق طرفین یا به موجب قانون یا عرف، موعد مطالبه آن حق فرا رسیده یا سپری شده باشد. در برخی موارد نیز ارسال اظهارنامه، قبل از اقامه دعوای مورد نظر، ضروری است.

چگونگی ارسال اظهارنامه

پس از تنظیم اظهارنامه جهت ارسال تمبر بر روی آن الصاق و آن را برای ابلاغ به مخاطب به دفتر دادگاه یا اداره ثبت اسناد محل تسلیم می‌کنیم. در واقع در مجتمع‌ های قضایی اظهارنامه‌ ها برای ابلاغ به دفتر مجتمع قضایی تحویل می‌شوند و 20 روز بعد جهت اخذ نتیجه، به همان جا مراجعه می‌شود. در اداره ثبت اسناد نیز دبیرخانه آن اداره یا محل خاصی در سیستم تقسیم‌ بندی کاری متصدی این امر است.

تنظیم اظهارنامه

پس از تحویل اظهارنامه در سه نسخه به مرجع فوق‌الذکر، ابلاغ اظهارنامه از طریق اداره ابلاغ مرجع قضایی مورد نظر صورت می‌گیرد به این ترتیب که یک نسخه از آن به مخاطب اظهارنامه تحویل می‌شود و در نسخه‌ های دیگر چگونگی ابلاغ اظهارنامه‌ ها و پاسخ مخاطب، به صورت کتبی قید می‌شود و در نهایت نسخه‌های مزبور به آن مرجع مزبور اعاده می‌شود. بنابراین، پس از یک هفته تا ۲۰ روز از تاریخ تحویل اظهارنامه می‌ بایست به آن مرجع مراجعه و یک نسخه از اظهارنامه را دریافت کرد. نسخه دیگر نیز در دفتر اظهارنامه بایگانی می‌شود.

چگونگی تنظیم اظهارنامه

سابقا برای تنظیم اوراق اظهارنامه در محل فروش تمبر مجتمع‌های قضایی این اوراق  در اختیار مراجعان قرارمی گردید .و چنانچه که فردی تمایل داشت برای دیگری اظهارنامه بنویسد، باید مطالب خود را در سه نسخه تنظیم می کرد. (برای هر نفر اضافی نیز ‌باید یک نسخه اضافی تنظیم شود) ولی اخیرا برای ارسال اظهارنامه قضایی برای مخاطب اشخاص ابتدا باید متن آن را تنظیم کرده و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه آن اظهارنامه را به مخاطب ارسال نمایند

در نوشتن این مطالب باید کمال دقت را داشت؛ چون هر مطلبی که قید می‌شود، از آنجایی که در ‌‌نهایت، ذیل آن توسط فرد امضا خواهد شد، تحت شرایطی اقرار محسوب می‌شود و ممکن است در دعوی، طرف مقابل از آن علیه فرد استفاده کند. از طرف دیگر، باید گفت که در برخی موارد باید از ارسال اظهارنامه خودداری شود زیرا در نتیجه این اقدام، ممکن است طرف دعوی از پیگیری قضایی فرد متقاضی آگاه شده و به انجام عملیاتی اقدام ‌کند که موجب از بین رفتن حقوق مورد ادعای فرد شود.

تنظیم اظهارنامه

شهرداد

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

شهرداد با تقسیم بندی وکلا به حوزه های مختلف تخصصی و احراز کفایت علمی و تجربی وکلای مربوطه پل ارتباطی بین وکلای برگزیده و مردم خواهد شد تا بدین وسیله فناوری نوین را در خدمت جامعه ایرانی قرار دهد.

اگر چه شرکت گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف خود برداشته است؛ این شما عزیزان خواهید بود که با بازخورد و انعکاس نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر کردن خدمات شهرداد یاور و رهنمون خواهید بود.

 





:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: