چگونگی شکایت از کارفرما
نوشته شده توسط : seoinja

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با کارفرمای خود به مشکل خورده باشید و قصد شکایت از کارفرما خود داشته باشید. اما با نحوه شکایت از کارفرما آشنایی نداشته باشید. یا حتی با خود فکر کنید که اصلا آیا شکایت از کارفرما امکان پذیر است یا خیر.

لازم است به شما بگوییم که این کار امکان پذیر است. شما می توانید در مواقعی از طریق قانونی اقدام به شکایت از کارفرما خود کنید. با شهرداد در این مقاله همراه باشید تا شما را با مراحل قانونی این مسئله به طور کامل آشنا کنیم.

چگونگی شکایت از کارفرما

کارفرما چه کسی می باشد؟

به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می شود که کارگر در مقابل دریافت مزد برای وی کار می کند. از جمله وظایف کارفرما این است که تمام حقوق کارگر را با توجه به مصادیقی که در قانون کار ذکر شده است از جمله پاداش، عیدی، حق بیمه تامین اجتماعی و از این دست موارد را در موعد مقرر پرداخت کند.

قرارداد کار

قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

اعتبار یک قرارداد کار، منوط به داشتن چند شرط است؛ در صورت عدم وجود این شرایط، قرارداد کار از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.

کارگر چه کسی می باشد؟

کارگر به فردی گفته می شود که در قبال دریافت دستمزدی مشخص به عنوان حق الزحمه برای کارفرما کار می کند. در تعریف کارگر تفاوتی میان عنوان های خدماتی وجود ندارد و هر فردی که برای کسب مزد نزد کارفرما کار می کند به عنوان کارگر شناخته می شود.

شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه

مرجع رسیدگی به دعاوی کارگر از کارفرما جهت دریافت حقوق، مزایا و مسائل مالی معوقه، اداره کار است.

در مرحله اول کارگر باید به همراه کلیه مدارکی که ادعای وی را تایید می کند و سوابق بیمه ای خود (در صورت دارا بودن سابقه بیمه تامین اجتماعی) به اداره کار مراجعه نماید.

سپس با تنظیم فرم های دادخواست، شکایت خود را مطرح کرده و در جلسات سازش که با حضور کارفرما در محل اداره کار تشکیل می شود، شرکت نماید.

در صورت عدم سازش، رأی هیأت تشخیص اداره کار به طرفین ابلاغ شده و چنانچه طرفین و یا یکی از آنها به رای صادره، اعتراض داشته باشند، برای پیگیری مراحل شکایت خود به شورای حل اختلاف مراجعه می کنند.

مراحل ثبت درخواست شکایت از کارفرما چیست؟

در ادامه به طور خلاصه به بررسی مراحل ثبت شکایت از کارفرما می پردازیم.

  1. ابتدا کارگر باید به اداره کار مراجعه کرده و پس از دریافت نامه به کارگزاری تامین اجتماعی رفته و سوابق بیمه خود را جمع آوری کند.

  2. سپس به اداره کار مراجعه کرده و فرم دادخواست را تکمیل کرده و به همراه مدارک خود به اداره کار تحویل دهد.

  3. دریافت کردن نامه سازش از اداره کار

  4. پس از آن نامه سازش را به کارفرما تحویل داده و یا توسط اداره کار به وی ابلاغ شود

  5. حداکثر دو هفته پس از تاریخ ابلاغ جلسه سازش تشکیل می شود

  6. در صورتی که در جلسه اول سازش صورت نگیرد و یا کارفرما حضور پیدا نکند جلسه تشخیص تشکیل داده می شود و رای آن به دو طرف اعلام خواهد شد.

  7. در صورتی که دو طرف از رای داده شده ناراضی باشند مرحله بعدی رسیدگی به اعتراض آن ها در شورای حل اختلاف خواهد بود.

  8. در صورتی که رای نهایی صادره به نفع کارگر باشد و کارفرما از انجام آن سرباز زند اجراییه صادر خواهد شد. برای اجرا شدن حکم کارگر می تواند به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه کند.

  9. سپس از طرف اجرای احکام دادگاه اخطاریه ای به کارفرما ابلاغ خواهد شد و به او 10 روز مهلت داده می شود تا مفاد رای صادر شده را انجام دهد. در صورتی که کارفرما باز هم از انجام حکم صادره سر باز زند. برای وصول طلب کارگر از حساب بانکی و یا اموال کارفرما اقدام خواهد شد.

چگونگی شکایت از کارفرما

جمع بندی

قانون کار در ایران در حالت همیشه حامی کارگران است. اما لازم است شما هم به هنگام بستن قرارداد با کارفرما به تمام حق و حقوق خود آگاه باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

 




:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: